What Good for Disabled Will Be Good for Others

(Apa yang Baik untuk OKU juga Baik untuk Semua)

Sunday, October 4, 2009

Guiding Block

Guilding block atau tactile surface merupakan blok-blok yang dibina pada permukaan lantai mengikut susunan tertentu yang memberi panduan kepada OKU penglihatan untuk berjalan dari satu tempat ke satu tempat tertentu dengan selamatnya.

Ia patut dibina di tempat-tempat tertentu iaitu:-
  • di hadapan kawasan lalu lintas
  • di hadapan laluan masuk atau keluar
  • apabila terdapat tangga atau tangga bergerak
  • laluan menuju ke sesebuah bangunan
  • laluan dari sesebuah bangunan ke perhentian pengangkutan awam
Terdapat dua jenis guilding block iaitu blok berbentuk dot dan blok berbentuk garisan. OKU penglihatan dapat merasai dan membezakan jenis blok dengan menggunakan tongkat putih mereka dan juga dengan tapak kasut mereka.

Blok berbentuk dot memberi amaran kepada OKU penglihatan akan kemungkinan wujudnya bahaya di hadapannya seperti terdapat kawasan lalu lintas, laluan masuk/keluar, tangga atau sebarang halangan di hadapan seseorang itu. Blok berbentuk dot juga digunakan untuk menandakan terdapat pertukaran arah pada laluan yang diikuti. Apabila OKU tersebut berada atas blok tersebut, dia akan berhenti langkahnya dan meneroka sekelilingnya sebelum terus berjalan. Hal ini adalah untuk mengelak diri seseorang itu daripada menimpa kecelakaan.

Manakala blok berbentuk garisan pula memberi panduan kepada OKU penglihatan untuk berjalan dari satu tempat tertentu ke satu tempat yang lain dengan mengikuti susunan blok tersebut.

1 comment:

  1. hi, i wanna to ask for permission from u guys to attach this article in my blog..hope it is ok , thanks :)

    ReplyDelete