What Good for Disabled Will Be Good for Others

(Apa yang Baik untuk OKU juga Baik untuk Semua)

Sunday, November 29, 2009

Penggunaan Guiding Block

Gambar di bawah menunjukkan contoh-contoh penggunaan guiding block yang memberi panduan kepada OKU penglihatan untuk berjalan dari satu tempat ke satu tempat lain dengan selamatnya.

(a) blok berbentuk dot (dot-type block) yang berdekatan dengan kedua-dua hujung tangga bertujuan memberi amaran akan wujudnya perbezaan ketinggian lantai di hadapannya.

(b) Susunan guiding block yang memberi panduan untuk berjalan dari sesebuah bangunan ke tempat orang melintas dan sebaliknya.
Merujuk kepada rajah (b), seseorang OKU penglihatan akan berhenti sebentar ketika berada pada blok berbentuk dot lalu cuba menerokai sekelilingnya dengan bantuan tongkat putih untuk mencari arah yang patut diteruskannya atau menentukan sama ada wujudnya sebarang bahaya atau halangan di hadapannya seperti jalan raya. Apabila seseorang itu berada pada blok berbentuk garisan (line-type block) pula, dia akan berjalan dengan mengikut susunan blok tersebut. Dengan adanya susunan blok tersebut, seseorang OKU penglihatan dapat berjalan antara dua tempat dengan selamat.

No comments:

Post a Comment